Proste i zdrowe pyzy z kaszy jaglanej

 

Zazwyczaj w ciągu tygodnia nie mam zbyt dużo czasu na gotowanie. Uwielbiam przepisy, które nie są zbyt skomplikowane, a do tego świetnie smakują. Mam kilka takich sprawdzonych dań, jednym z nich są właśnie pyzy z kaszy jaglanej.

Bardzo lubię pyzy, jednak zazwyczaj robi się je z ziemniaków z dodatkiem mąki pszennej i skrobi ziemniaczanej. Próbując stworzyć zdrowszą wersję tego dania, wpadłam na pomysł, by do ziemniaków dodać kaszę jaglaną i to był strzał w dziesiątkę! Na początku bałam się, że się rozpadną podczas gotowania, ale dzięki dodaniu mąki ziemniaczanej do masy, nic takiego się nie dzieje. Po kilku próbach znalazłam idealne proporcje składników. Pyzy są bezglutenowe, bez dodatku jaj, za to z dodatkiem jednej z najcenniejszych kasz na świecie. Nie różnią się strukturą od ich tradycyjnej wersji, a do tego są dużo zdrowsze, lżejsze, bardziej wyraziste w smaku… jak dla mnie ideał!

 

Przepis na pyzy jaglane:

 

Składniki:

  • 200 g suchej kaszy jaglanej
  • 5 średnich ziemniaków (ok. 50 dag)
  • 4 kopiaste łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1,5 łyżeczki soli himalajskiej
  • szczypta ulubionych ziół ( u mnie lubczyk, pieprz czarny, suszona natka pietruszki)

 

Sposób przygotowania:

Kaszę jaglaną gotujemy na sypko. Aby pozbyć się goryczki z kaszy, należy wcześniej sparzyć ją wrzątkiem, wypłukać w wodzie i dopiero ugotować w proporcjach 1:2 ( jedna część kaszy na dwie części wody)

Ziemniaki obieramy, gotujemy w lekko osolonej wodzie i odcedzamy. Jeszcze ciepłe przeciskamy przez praskę lub ugniatamy tłuczkiem.

Ugotowaną kaszę jaglaną, ziemniaki i resztę składników (mąka ziemniaczana, sól, zioła) łączymy ze sobą i wyrabiamy ręką ciasto (2-3 minuty). Zauważyłam, że masa na pyzy jest bardziej zwarta i jednolita, gdy dodaję jeszcze ciepłą kasza jaglaną, chociaż z zimnej również wyjdzie 🙂 Gdy masa jest już wyrobiona, odrywamy po kawałku ciasta i formujemy kulki (gdyby ciasto zbyt mocno kleiło się do dłoni, można ręce lekko zwilżyć wodą). Z podanych składników wyjdzie ponad 20 sztuk (średniej wielkości).

 

pyzy jaglane

 

W dużym garnku zagotowujemy wodę z dodatkiem soli. Do wrzącej wody wrzucamy pyzy i gotujemy na średnim ogniu 3-4 minuty do momentu, aż wypłyną na powierzchnię. Wyjmujemy je i rozkładamy pojedyńczo (by się ze sobą nie skleiły, a woda odparowała). Podajemy jeszcze ciepłe z ulubionymi dodatkami.

 

pyzy jaglane

pyzy jaglane

 

Zazwyczaj robię pyzy w hurtowych ilościach 🙂 na 2-3 dni. Serwuję je na obiad z różnymi dodatkami : z cebulką i pieczarkami, sosem grzybowym, pesto, a czasem nawet zapiekam je w piekarniku z warzywami i sosem pomidorowym. Jeśli mam więcej czasu przygotowuję do nich farsz. Kilka razy zrobiłam je też na słodko (nie dodaję wtedy ziół do ciasta, a do środka wkładam, np. suszone śliwki). Są na tyle uniwersalne w smaku, że pasują do wszystkiego, dlatego tak bardzo je lubię.

Mam nadzieję, że i Wam zasmakują 🙂

 

Monika

  • Hania

    Bezglutenowe pyzy to takie klasyczne pyzy: utarte ziemniaki surowe włożyć do miseczki, narysować krzyżyk, ćwiartkę wyjąć i w to miejsce włożyć zgniecione ugotowane ziemniaki. I już. Wyrobić, uformować, ugotować.

    • Haniu, kiedyś słyszałam o pyzach z surowych i gotowanych ziemniaków, ale nigdy ich nie jadłam. U mnie w domu robiło się zawsze z gotowanych ziemniaków, jajka i odrobiny mąki pszennej i ziemniaczanej. Następnym razem koniecznie wypróbuję. Dzięki za przepis 🙂